.

piątek, 8 lipca 2011

Skuteczność marketingowa stron internetowych

Pytanie to stawia sobie każdy twórca stron internetowych, za każdym razem, kiedy podejmuje się nowego zlecenia. Wykonanie skutecznej strony, nie jest wcale takie proste, jakby się mogło na pierwszy rzut oka wydawać, tym bardziej teraz, gdy w sieci pojawia się coraz więcej witryn, coraz lepiej zaprojektowanych. Nie mniej jednak, jest to konieczny warunek, jaki należy spełnić, aby strona przynosiła odpowiednie zyski firmie, którą reprezentuje. Tak. Reprezentuje.
Użyłem tego słowa celowo, gdyż trzeba sobie uświadomić, że strona internetowa jest poniekąd wizytówką danej firmy czy też osoby w sieci. Jej indywidualnym reprezentantem, przy pomocy, którego można przedstawiać ofertę swoich usług czy też produktów, potencjalnym klientom. Oczywiście samo wykonanie strony i zamieszczenie jej w sieci nie jest jeszcze niczym niezwykłym. Robią to każdego tysiące osób i nie jest powiedziane, że to właśnie ich strony będą cieszyły się największą popularnością wśród internautów. Popularność ta, jest z kolei niezbędna, aby strony mogły generować zysk firmy, poprzez pozyskiwanie nowych klientów na swoje usługi. W tym miejscu rodzi się też pytanie.

Co zrobić, aby strona internetowa przynosiła spodziewane rezultaty marketingowe?

Pytanie dość trudne, gdyż odpowiedź jest wyjątkowo niejednoznaczna. Na efekty marketingowe płynące ze strony internetowej wpływa, bowiem wiele czynników, jednak w naszym przypadku zajmiemy się tylko kilkoma z nich, moim zdaniem najważniejszymi. Pierwszy czynnik, mający niebagatelne znaczenie to sposób, w jaki wykonany został projekt strony internetowej. Grafika na stronie musi odzwierciedlać w jakiś sposób działalność firmy tak, aby potencjalny klient zaraz po wejściu na stronę, jeszcze przez przeczytaniem pierwszych linijek już po obrazkach i ogólnym layoucie strony wywnioskował, co jest głównym tematem działalności firmy.
Jest to dość oczywiste, gdyż internauta szukający opon zimowych do samochodu, kiedy po wejściu na stronę w logo firmy zobaczy serduszko i dwa kwiatki, natychmiast opuści stronę, nawet, jeżeli poniżej faktycznie znalazłby to, czego szuka. Takie zachowanie internauty nazywamy odrzuceniem, czyli opuszczeniem strony tuż po wejściu. Tak, więc przede wszystkim logo firmy oraz top strony koniecznie muszą graficznie odzwierciedlać profil działalności przedsiębiorstwa, aby potencjalni klienci zatrzymali się na dłużej i przeszli do kolejnej sekcji, gdzie już można przedstawiać im konkretną ofertę.

Skuteczna oferta kluczem do sukcesu.

Nie bez kozery, powstał zawód copywriter, gdyż to właśnie copywriterzy specjalizują się w tworzeniu skutecznych ofert marketingowych. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu treści na strony internetowe można sprawić, że klient przekona się do produktu czy też usługi, w następstwie, czego dokona zakupu. Nie wystarczy już przedstawić zimowe opony na zdjęciu i podpisać je nazwą producenta oraz ceną. Należy jeszcze obok podać szczegółowe parametry techniczne oraz krótki, zwięzły, ale treściwy opis reklamowy produktu, który sprawi, że czytający uzna właśnie te opony za najlepszy, dostępny na rynku produkt.
Nie można dopuścić, aby klientowi, choć przez chwilę przemknęła myśl, że może znajdzie jeszcze gdzieś indziej, tańsze opony, o zbliżonych parametrach. Należy mu udowodnić, że te właśnie opony są jedyne w swoim rodzaju. To właśnie te, których szukał. W dodatku są niedrogie. Ważne jest, aby przekonać klienta w możliwie jak najmniejszej ilości słów, gdyż jak wiemy, czytanie długich tekstów na stronach, w sytuacji, gdy potrzebujemy szybkich informacji, nie należy do najprzyjemniejszych rzeczy.
Reasumując, kolejnym ważnym krokiem na drodze do sukcesu firmy w sieci, jest dobrze skonstruowana oferta, przekonująca klientów do naszych usług. Dzięki temu, każdy klient skierowany na naszą stronę sprzedawcy opon, opuszcza ją z zamówieniem w ręku.

Czytelność strony

W trakcie projektowania graficznej strony witryny internetowej, koniecznie należy zwrócić uwagę na jej czytelność, oraz na rozkład menu. Najlepiej, jeśli pozycji menu nie będzie nazbyt dużo, tylko te, które są naprawdę niezbędne. Poza tym cały interfejs strony powinien być przejrzysty, a obsługa wręcz intuicyjna tak, aby klient, który już zdecydował się na zakup opon, nie musiał szukać odpowiedniej opcji, która mu to umożliwi, gdyż po kilku sekundach irytacji, z pewnością opuści stronę i uda się do konkurencji, nam zaś pozostanie zanotować kolejne odrzucenie.
Mamy więc przygotowany szablon strony, zbieżny tematycznie z działalnością firmy. Jest on przejrzysty i czytelny. Każdy element strony ma swoje miejsce i nie trzeba go szukać. Prezentowane produkty i usługi są szczegółowo a zarazem zwięźle opisane. Jednym słowem wszystko, co konieczne, aby klienci na naszej stronie nie poczuli się zagubieni. Pozostał nam tylko jeden problem. Musimy sprawić, aby mieli możliwość trafienia na naszą stronę.

Pozycjonowanie stron

pozycjonowanie stron KatowiceAby klienci mogli wśród tysięcy a nawet milionów podobnych stron, wyszukać właśnie naszą, konieczne będą dodatkowe działania znane, jako pozycjonowanie stron internetowych. Obecnie można śmiało powiedzieć, że strony, które nie są pozycjonowane są zupełnie niewidoczne, co jest jednoznaczne z tym, że cały trud, jaki sobie zadaliśmy przy tworzeniu skutecznej strony idzie na marne. Tej pracy nie możemy zmarnować, toteż należy poświęcić jeszcze nieco funduszy na odpowiednie pozycjonowanie naszej strony.
Dzięki pozycjonowaniu potencjalni nabywcy naszych przykładowych opon, wpisując do wyszukiwarki właśnie frazy w stylu: opony, opony zimowe, czy też frazy ściśle związane z samym pozycjonowaniem, a więc takie jak: pozycjonowanie, pozycjonowanie stron Katowice itp., trafią na naszą stronę. Pod warunkiem oczywiście, że nasza strona pokaże im się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania.
Niestety przykładową stronę o oponach ciężko będzie wypozycjonować na pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania, gdyż akurat fraza ta należy do tak zwanych fraz śmierci. Czyli do grona słów kluczowych, na które istnieje tak ogromna konkurencja, że aż ciężko to sobie wyobrazić. Mało, która firma podejmie się tego zadania, a jak już znajdziemy taką, która zobowiąże się do pozycjonowania tej frazy, to przedstawiona przez nią wycena z pewnością doprowadzi nas do zawału.

Słowem zakończenia

Podsumowując przypomnijmy raz jeszcze wszystkie niezbędne elementy, które mają największy wpływ na wyniki marketingowe stron internetowych. Są to po kolei:
  • profesjonalne przygotowanie strony i jej optymalizacja
  • przygotowanie skutecznych ofert reklamowych
  • skuteczne pozycjonowanie.
W sytuacji, gdy zagwarantujemy, iż wszystkie te czynności będą wykonane na odpowiednim poziomie, nie mówię już tutaj o doskonałości, bo o tę niezmiernie trudno, to możemy być pewni, że w niedługim czasie, wszystkie nakłady finansowe, jakie trzeba będzie ponieść zwrócą się, i to z niemałą nawiązką.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz